Sunday, October 20, 2013

Tuah @ Luck

Assalamualaikum. Selamat tengah hari semua. Moga hari ini lebih "indah" dan cerah buat jiwa kalian semua.


Perkongsian hari ini berkaitan "Tuah" atau "Luck". Beramai kita pada hari ini mentafsir hasil usaha sebagai TUAH.



"Memang dah rezeki dia dapat kerja gaji besar", "Bertuahnya, menang cabutan bertuah", " Bertuahnya awak boleh menang hadiah".

Dan mungkin,"Bertuahnya dapat kahwin dengan dia yang jelita,solehah, kacak soleh". Tak kisah lah apa jenis pertanyaan. Tapi yang penting, watak utama dia TUAH.


Ada berapa ramai pula yang fikirkan mengenai USAHA.Kalau usaha macammana pun kalau bukan milik kita, tak akan jadi milik kita.BETUL KE? Kalian cukup yakin ke, mereka yang mendapat apa yang kalian usahakan itu sebenarnya TAK BERUSAHA. Sebab kalian  dapat rasa pahit maung usaha kalian, kalian hukum kata kalian lagi tinggi usahanya. CUBA.Cuba buka pintu hati, lapang jiwa dan terima. Usaha aku mungkin tak setinggi usahanya, dan aku perlu lebih berusaha, moga suatu hari aku gapai apa yang di cita.



Bukan niat nak menidakkan tuah , tapi tolong hargai USAHA. Kalian nampak mereka sentiasa mewah.Kalian kata TUAH.Kalian tahu hidupnya seolah tersusun indah.Kalian bicara hal TUAH. Tolong sesekali sesekala kalian hulur kredit pada USAHA.Sang Usaha akan rasa bermakna, Si pemerhati bakal terinspirasi.



Tuah tak akan kemana kalau usaha tak hadir menjemput.


Berdoa pun satu USAHA.
Berjalan pun USAHA
Ambil bahagian jua USAHA.


Ambil contoh, kalian pernah tak ke mana-mana karnival dan ada yang menganjurkan kuiz, kuiznya mudah, senang.Hadiah?100 percent kalian dapat. tak besar.kecil.Masalahnya.Kalian segan. Malu lah nak naik atas pentas pergi join kuiz tu.Takutlah kalau jawab salah.Takut kena gelaklah.Tapi tanpa kalian sedar, kalian terus duduk di bawah dan turut serta menjawab soalan.Kalian kata, alaa kacang je soalan. "ish mana adil dia tak dapat jawab pon dapat hadiah". Dan yang paling best, bila ada yang juara, kalian bicara, "Hek Eleh, soalan senang, boleh lah." atau kalau kalian berjiwa tenang sedikit kalian cakap. "Memang dah rezeki dia.tuah dia hari ni". Apa pun kalian kesimpulannya di bawah memerhati.



Siapa pernah detik hatinya."Kerana Usaha dia ,menyingkir perasaan gundah hati, dia layak dapat apa yg dihajati ".


Dan kalian paling bahagia di hati, kalau kalian dapat rasai kegembiraan yang mereka ingin kongsi.


Ok. Itu saja buat masa ini.Entry ini khas untuk mereka yang sudi beri diri sendiri inspirasi.



Sebahagian dari koleksi "usaha yang menjemput tuah"


Mana Tahu satu hari nanti boleh jadi top macam mak cik ni..hehe :p


Gambar Inspirasi untuk kalian :)


p/s: Mungkin nanti aku akan kongsi lagi.:-)
Selamat Bergembira di hari cuti. Semoga jiwa sentiasa terinspirasi.







No comments: